Rae Ettevõtete Liit juhtis Liikuvuskomisjoni tähelepanu liikmetele olulistel teemadel.

5.09.2024 toimus Liikuvuskomisjoni koosolek, kus RAEELi esindas transpordi ja liikuvuse töörühma eestvedaja Urmas Uudemets. Komisjoni kuuluvad lisaks Rae valla ametnikele ka Transpordiameti ning Politsei- ja Piirivalveameti esindajad. Kohtumisel tõi Uudemets lauale liikmete ja nende töötajate jaoks olulised liikuvusega seotud väljakutsed.

Keskseks teemaks on Rae valla ettevõtete töötajate transport ja ligipääsetavus ühistranspordiga. Paljud ettevõtted korraldavad mõistlike ühistranspordivõimaluste puudumise tõttu oma töötajate tööle-koju vedu ise, mis on kulukas ning millele rakendub erisoodustusmaks. Piiratud ligipääsetavuse tõttu on uute töötajate värbamine tihti keeruline – värbamisprotsess venib ja on aeganõudev, mis omakorda mõjutab negatiivselt ettevõtte töövõimekust ja tootlikust. Transpordiameti esindaja Martin Lengi sõnul on riiklik Ühistranspordi Seadus hetkel avatud muudatusettepanekutele ja soovitas omavalitsusel vastavad ettepanekud seaduse muudatuseks esitada. Rae abivallavanem H. Ojangu ütles, et tema teada ei ole riik muudatusettepanekuid omavalitustelt veel küsinud, kuid uurib vastavaid võimalusi.

Kohtumisel käsitleti Rae vallas ühistranspordi võimaluste laiendamist, sealhulgas Tallinna liinide pikendamist Rae valda ja ringbussiliinide loomist. Kuigi ringliini ühistranspordikoridorid on mitmetes planeeringutes olemas, ei näe vald niipea rahalisi võimalusi ringliini rajamiseks. Samuti puuduvad selleks eelarvelised vahendid Transpordiametil, kelle lähima 5 aasta plaan on teede olukorra säilitamine ja uusi suuri projekte ei planeerita algatada.

Komisjoni istungil räägiti ka talihooldusest ja ohtlikest teelõikudest, kus kohalikud teed liituvad riigiteedega. Teadupärast Rae vald kohalike teedel kloriide ei kasuta ja U. Uudemets uuris, milliseid alternatiive plaanib Rae vald libeduse tõrjeks kasutada. Hannes Karon, Rae valla teehoiuspetsialist, kinnitas, et soolama teid ei hakata, libedusetõrjeks kasutatakse vajadusel graniiti ja freesimist, millest pole aga suuremat kasu kui riigiteelt lükatakse soolasegune lumi kohalikele teedele, mis seejärel autode poolt sinna kinni sõidetakse. Karon leidis, et algatuseks tuleks koostöös RAEEL-iga kaardistada ohtlikud teelõigud ja ristmikud. Rae Ettevõtete Liit on valmis sel teemal kaasa rääkima. Transpordiameti esindaja Martin Lengi tõdes riigipoolset eelarve kärbete mõju teede korrashoiule.

Eesti naaberriigid on juba lubanud oma maanteedele pikemad (25,25m) autorongid, seega on ainult aja küsimus, millal seadusemuudatus ka Eestis vastu võetakse. Urmas Uudemets leidis, et sellest lähtuvalt vajab logistika- ja tööstusparkide täiendav arendamine ja planeerimine sellekohast tähelepanu ligipääsetavuse osas. Transpordiamet on hetkel koostamas autorongide teemal liiklusohutuse uuringut, mida plaanitakse tutvustada Vabariigi Valitsuse liikuvuskomisjonis 2025. aasta I kvartalis.

Järgmine Liikuvuskomisjoni koosolek toimub novembris.