Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

 

2023. aasta sügisel läbi viidud Rae valla liikuvusuuringu tulemused

19.01.24 korraldas Rae Vallavalitsus Rae valla liikuvuse töötoa, kus Tallinna Ülikooli Linnakorralduse tudengid andsid ülevaate Rae valla liikuvusuuringu projekti tulemustest. Projekti raames uuriti Rae vallas paiknevate ettevõtete töötajate transporti, ühistranspordipeatusi ning laste võimalusi liikuda iseseisvalt huvialaringidesse.

Ettevõtete töötajate transporti uuris kaks töörühma, kes tõid välja peamiseks probleemkohtadeks:

  • ühistranspordiühendus puudub või ei käi sobivatel aegadel
  • ühistranspordipeatus on kaugel
  • ühistranspordi kasutamine eeldab mitmeid ümberistumisi
  • kiirliinide puudus, puuduvad vajalikud ühendused Tallinna linnaosadega
  • kergliiklusteede võrgustik ei ole sidus
  • ettevõtted teevad suuri kulutusi töötajate transpordiks
  • ettevõtete koostööd töötajate veo osas takistab erinev töögraafik

Töörühmade ettepanekud olukorra parendamiseks:

  • Rae valla planeerimisotsuste sidumine ühistranspordisüsteemi arendamisega
  • ettevõtjate transpordivajaduste kaardistamine ning omavaheline tihe suhtlus valla ja ettevõtjate vahel
  • maakonnaliinide viimine takti- ja vajaduspõhisele süsteemile ja eri transpordiliikude kombineerimine (liikuvuskeskused)
  • Tallinna ühistranspordiliinide pikendamine
  • erisoodustusmaksu kaotamine tööliste transpordikuludelt, mis vajab riigi tasemel seaduste muutmist
  • sõidujagamise populariseerimine

Ühistranspordipeatusi uurinud töörühmad keskendusid peamiselt multimodaalsete liikuvuskeskuste rajamise võimalikusesse. Välja toodi kaks peamist asukohta –  Kindluse kooli kant Assakul ja Lagedi rongipeatus. Toonitati mugavusteenuste olemasolu vajadust liikuvuskeskustes sh erinevate transpordivahendite, nagu jalgratas, tõukeratas või auto, rendivõimalusi.

Peamised ettepanekud ühistranspordi peatuste parendamiseks:

  • kellajad klappima elu ja ümberistumistega
  • viimane miil mugavaks ja turvalisemaks
  • peatuste asukohad jalakäiatele lähemale
  • puuduvad peatused ja liinide suunad täita
  • ootamine huvitavamaks
  • ringliin
  • liikuvuskeskuste arendamine
  • valgustuse parendamine peatustes ja jalgratta vm teise sõiduvahendi parkumisvõimalused

Kaks töörühma uurisid laste võimalusi liikuda iseseisvalt huvialaringidesse. Töörühmad leidsid:

  • ühistransport piirkonniti olematu või ebaloogiline. Bussigraafik ei ole piisavalt tihe / ei ühti huviringide graafikuga
  • õhtuti ei ole piisavalt väljumisi, mistõttu jäävad osad huvialaringid lastele kättesaamatuks
  • kergliiklustee võrgustik on puudulik, halvasti hooldatud
  • bussipeatused asuvad kaugel
  • Tallinn-Tartu maanteel puuduvad turvalised teeületuskohad ja ühendused
  • lapsevanemad ei usalda last üksi liiklema

Ettepanekud lahendusteks:

  • lisada bussiväljumisi õhtustele aegadele
  • soodustada huvihariduse mitmekesistumist piirkondades
  • parendada jalg- ja jalgrattateede võrgustikku ning talihoolet
  • parendada ühendust üle Tallinn-Tartu maantee
  • prioritiseerida algklassilaste iseseisvat liikumist

Tulemuste tutvustamisele jätkus arutelu töörühmades. Ettevõtete töötajate transporti uurinud rühmade arutelus osalesid ka Põhja-Eesti Ühistranspordikeskuse esindajad ja Vallavalitsuse esindaja. Peamiste takistustena nähti rahastuse laekumist erinevatesse „rahakottidesse“ ja nende vahel finantseerimise keerukusse. Potentsiaalsete lahendustena nähti ettevõtete maksude osalist laekumist kohaliku omavalituse eelarvesse. Põhja-Eesti Ühistranspordikeskuse esindaja leidis, et liini vajadust hindavad osapooled erinevalt, ning tihti lõppkokkuvõttes ole piisavalt kasutajaid liini käivitamiseks. Kõik osapooled nägid lahendusena erisoodustusmaksu tingimuste muutmist, ent ka selle muutmise keerukust riigi tasandil. Põhja-Eesti Ühistranspordikeskus on huvitatud edasisest koostööst nii omavalitsuse kui ettevõtjatega Rae valla ühistranspordivõrgustiku arendamisel ja ühtse piletisüsteemi loomisel. Töörühm leidis, et oluline märgusõna, mis võiks kõlama jääda, on koostöö.

Antud kohtumine oli osa Euroopa teadusprojektist CARIN-PT ja toimus Tallinna Ülikooli ning Rae valla koostööl. Jaanuarist juunini toimub Lagedil kogukonnaga koosloome protsess, mille kaudu luuakse sisendit Lagedi üldplaneeringusse ning Rae valla liikuvuskavasse.

(pildil vasakult RAEEL-i juhatuse esimees Janar Muttik ja juhatuse liige Urmas Uudemets)

Share